onsdag 9 februari 2011

Formfranska Dukanapproved

Jag tror att det som är svårast med dukandieten för min del är att hålla sig borta från bröd och ost.
Som tur är så har jag dock upptäckt ett recept på formfranska à la Dukan som har varit till stor lycka under de stunder då man verkligen är sugen på bröd. Det är enkelt och snabbt att göra och faktiskt väldigt gott. Jag brukar avnjuta detta med några skivor rökt skinka eller en krämig tonfiskröra, en smakupplevelse för en "dukanare".


Formfranska (4 bitar)

2 msk vetekli
4 msk havrekli
2 msk kesella 1%
2 ägg
1 nypa salt
1 msk sötningsmedel
1/2 tsk bakpulver

Blanda alla ingredienserna till en jämn smet.
Häll smeten i en mikrosäker form ( jag använder mig av en rektangulär matlåda i plast från Ikea), och täck formen med plastfilm. Gör några hål i plastfilmen och kör sedan formen i mikrovågsugn på full effekt i ca 5 minuter. Låt därefter brödet svalna något och skär det sedan i 4 bitar. Rosta brödet i brödrost före det skall ätas. Klart att avnjutas!

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt recept! Gjorde det idag, men bytte ut vetekli och det blev fantastiskt. Man kan knappt tro att det är godkänd mat... :-)

    SvaraRadera
  2. Kan man göra det i ugnen

    SvaraRadera
  3. Ska pröva detta idag, så himla sugen på bröd efter att ha varit på diet i några veckor utan. Tack för att du delar med dig av recept :)
    Måste bara inflika här för jag läste att du använder plast i micron, tänk på att det utsöndrar farliga ämnen när materialet värms upp. Bättre att använda keramik eller glas. Eg ska man helst inte micra plast överhuvudtaget, inte heller matlådor som folk överlag gör hela tiden. Bara ett tips!

    SvaraRadera